Інформаційно-методичний супровід до Дня захисника України

Як провести виховну годину до Дня захисника України

Починаючи з 2014 року, 14 жовтня у нашій країні відзначають День захисника України. Головна мета святкування – нагадати кожному громадянину, що захист Батьківщини – це найвищий обов’язок. А ще ми маємо пам’ятати про подвиги героїв, які в різні часи боронили свободу та незалежність нашої землі. Щоб молоде покоління усвідомлювало цінність героїзму захисників України, педагоги щороку проводять тематичні виховні години та позакласні заходи.

Бесіда «Чому потрібно захищати Батьківщину?»

Запитайте дітей, чи розуміють вони значення поняття «Батьківщина». Нехай учні подумають, чому свідомі громадяни мають захищати свою державу (можливо хтось скаже, як це регулюють норми права та моралі). Учні можуть пригадати, що про це говорить Конституція та закони України. Також нехай подумають, як саме можна захищати Батьківщину (зі зброєю в руках, словом, вихованням молоді тощо).

Після цього запропонуйте послухати висловлювання відомих діячів історії та культури про Батьківщину та патріотизм. Попросіть учнів уважно проаналізувати кожен вираз та пояснити його головну ідею. 

  1. Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Дж. Г. Байрон)
  2. В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля. (Т. Шевченко)
  3. Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших. (Д. Лихачов)
  4. Задля Батьківщини треба жертвувати навіть славою. (Латинське прислів’я)
  5. Для нас дорогі батьки, дорогі діти, близькі, родичі; але всі уявлення про любов до чого-небудь поєднані в одному слові «Вітчизна». (Цицерон)
  6. Батьківщину люблять не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
  7. Успіх однієї відважної людини завжди спонукає до завзяття й мужності ціле покоління. (О. де Бальзак)
  8. Справжній патріотизм не в вихвалянні своєї Батьківщини, а в роботі на її користь і у виправленні помилок. (П. Капіца)
  9. Не питай, що твоя Батьківщина може зробити для тебе, запитай, що ти можеш зробити для Батьківщини. (Д. Кеннеді)
  10. Патріотизм – почуття соромливе та делікатне… Побережи святі слова, не кричи про любов до Батьківщини на всіх перехрестях. Краще мовчки працюй в ім’я її блага та могутності. (В. Сухомлинський)

Після обговорення попросіть учнів об’єднатися в невеликі групи та придумати власні висловлювання про Батьківщину, патріотизм, свободу тощо.

 

Вправа «Працюємо з поняттями»

Задачі на логіку користуються популярністю. Робота з анаграмами, які стосуються Дня захисника України. 

  • ЕЧСЬТ (честь);
  • БОВО’КОЯЗ (обов’язок);
  • ЕНЕЛЗАНІЖЬТС (незалежність);
  • ОБВОСАД (свобода);
  • КАОКЗ (козак);
  • ТАПТОРІ (патріот);
  • РОЗЇГЕМ (героїзм);
  • ДОЛЕРБОЦЬВО (доброволець).

Після завершення роботи попросіть учнів дати коротке визначення для кожного слова та скласти з ними речення (розповідне, питальне чи спонукальне).

Створення тематичних поробок

Запропонуйте учням виявити свою креативність та виготовити поробки до Дня захисника України. Готові вироби можна подарувати гостям (ветеранам, воїнам АТО), додати до експозиції музею чи зібрати в окрему тематичну виставку. Учні можуть виявляти максимум фантазії та креативності. При цьому поробки можна створити заздалегідь чи під час виховної години.

Ідеї для створення святкових виробів:

  • намалювати козацьку корогву чи символ;
  • створити вітальну листівку або медаль для захисника;
  • виготовити подарунки з оріґамі чи пап’є-маше;
  • підготувати стенд пам’яті про місцевих героїв та визначних діячів.

Вікторина «Подорож стежками захисників України»

Учні неодмінно чимало знають про видатних захисників України та їхні подвиги. Тож запропонуйте взяти участь у цікавій та пізнавальній вікторині. Це дозволить перевірити знання та зацікавити їх вивченням нових героїчних сторінок вітчизняної історії.

Проводити таку вікторину можна у стандартному форматі (запитання – відповіді) або використавши онлайн-тести «На Урок». Завдання можуть стосуватися матеріалу різних предметів (історії України, української літератури, громадянської освіти, захисту Вітчизни тощо). Ви може створювати запитання самі чи скористатися напрацюваннями колег.

Варіанти готових завдань для проведення вікторини:

Після проведення вікторини влаштуйте обговорення проблемних запитань. Також варто нагородити найкращих знавців історії українського героїзму.

 

Створення сюжету «Історії захисника»

Запитайте учнів, чи знають вони, хто з відомих особистостей у різні часи боронив Україну. Нехай вони спробують зрозуміти мотиви вчинків того чи іншого діяча, визначити успішність та наслідки його боротьби. Учні мають зрозуміти, що всі видатні постаті української історії були живими людьми. Вони йшли на великі жертви, ризикували життям задля досягнення своєї мети та захисту українських земель. Щоб учням було простіше зрозуміти це, запропонуйте їм скласти та презентувати історії видатних діячів, використовуючи метод сторітелінгу.

Такі розповіді можна підготувати заздалегідь (напередодні проведення виховної години). Інший варіант – дібрати кілька джерел інформації (матеріали підручників, наукові статті, документальні фільми, зображення тощо), запропонувати учням обрати свій сюжет та створити таку історію безпосередньо під час виховної години.

Міні-проект «Захисниці України»

Розкажіть учням, що з давніх-давен на захист українських земель ставали не лише чоловіки, а й жінки. Княгиня Ольга, Олена Теліга, Людмила Павличенко – одні з найвідоміших захисниць України. А нині тисячі жінок спільно з чоловіками захищають українську незалежність на Сході України.

І у кожному населеному пункті нашої держави є визначні діячки, які боролися за Україну та її незалежність. Тож запропонуйте учням провести невелике дослідження та дізнатися про них якомога більше. Вони мають дізнатися про історію та подвиги цих жінок, а потім на основі отриманих фактів підготувати доповідь чи тематичну презентацію. Це варто робити заздалегідь, а вже під час виховної години – презентувати результати міні-дослідження та обговорити їх.

Мозковий штурм «Робимо Україну сильнішою»

Нагадайте учням, що захист України – це обов’язок кожного громадянина. Головне – досягати порозуміння та вміти об’єднуватися задля досягнення спільної мети. Щоб учні краще це зрозуміли, запропонуйте їм об’єднатися у 4 команди. Кожна з них має розглянути основоположні принципи, які допоможуть Україні стати ще сильнішою та успішнішою. Учні мають подивитися на ці питання з точки зору політиків, журналістів, військових та вчителів. 

Кожна команда матиме до 7 хвилин на те, щоб сформулювати по 5 принципів. Після цього за 3 хвилини члени кожної команди обирають 2-3 найкращі ідеї. Далі – капітани мають презентувати ідеї кожної групи для всіх учасників мозкового штурму. І нарешті, спільними зусиллями, учні мають обрати 4 найкращі принципи та створити відповідну пам’ятку (наприклад, на ватмані).

 

За матеріалами Інттернет видань

Савчук Ю.В.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.